Morten tog en HF trods ordblindhed

Højt snit trods ordblindhed og posttraumatisk stress

Morten Søndergaard på 35 år, fejrer at huen er velanbragt på hovedet efter den sidste eksamen. Til trods for, at Morten har kæmpet med både ordblindhed og posttraumatisk stress har han fået et fantastisk flot snit på 10,5 med blandt andet ni 12-taller og to 10-taller. Det lå dog slet ikke i kortene, da han startede på VUC for fire et halvt år siden.

Da jeg startede på VUC Roskilde var jeg stærkt ordblind og samtidig meget præget af posttraumatisk stress. Jeg har både været udsendt til Kosovo og Afghanistan, og efter min sidste mission fik jeg diagnosen posttraumatisk stress og det har påvirket mig i høj grad. Jeg har fået hjælp og været i behandling mange gange, men man lever med det resten af livet”, fortæller Morten Søndergaard.

Han har i dag en arbejdsevne, der er nedsat med 25 procent. Han var angst og havde opgivet alt, da han kom i arbejdsprøvning med støttekrævende børn. Her fandt Morten pludselig ud af, at han kunne bruges til noget. Børnene kom til ham på grund af hans naturlighed, og han kunne hjælpe dem med de problemstillinger, som de oplevede i deres hverdag. Derfor ville han gerne være pædagog. Morten søgte derfor en realkompetencevurdering og her blev det opdaget, at han var ordblind og derfor startede han på ordblindeundervisning på VUC Roskilde.

Fået stor hjælp af lærerne
Morten Søndergaard begyndte med et halvt års koncentreret ordblindeundervisning og derefter tog han AVU-fag svarende til 10. klasse i et år for at forbedre karaktergennemsnittet fra folkeskolen. Han blev opfordret af lærerne til at læse HF enkeltfag, fordi han var fagligt dygtig. Igennem det meste af forløbet har Morten været tilknyttet ordblindeundervisning og benyttet sin IT-rygsæk.
Ifølge Morten skyldes hans gode resultater hårdt arbejde, samt den inspiration han har mødt fra de dygtige og engagerede lærere på skolen. Han er også meget taknemlig for de lærere, der blev tilknyttet som hans personlige mentorer.

”Det er nogle fantastiske lærere jeg har mødt, som har støttet mig og skubbet i den rigtige retning. Jeg kom fra håbløshed, men fik hjælp og kunne ringe næsten døgnet rundt til mine mentorer. VUC blev min faste base og mit fundament. Jeg har lært at læse og fået meget faglig viden. Jeg har været glad for endelig at kunne klare mig fagligt, og den viden jeg har fået har jeg ofte benyttet til at støtte mine medkursister,” siger Morten Søndergaard.